• Bel ons op het nummer 0548 51 75 75
  • Volgende werkdag geleverd!
  • 1100 m2 showroom in Rijssen!

Paddockstands

Paddockstands

Zo goed als elke motor heeft een standaard waar de motor op kan staan. Dit zou voldoende moeten zijn, lijkt het. Echter wordt er ook veel gebruik gemaakt van paddockstands voor motors. Een paddockstand wordt net als een standaard gebruikt om een motor neer te zetten zonder dat deze omvalt. Een motorstandaard zit aan de zijkant van een motor vast en is eenvoudig uit te klappen. Een paddockstand is een stuk groter en daarom ook lastiger om mee te nemen. Waarom verkiezen dan toch veel mensen een paddockstand boven een standaard?

Hoe werkt een motor paddockstand?

Een paddockstand voorkomt dat een motor omvalt. Dit hulpmiddel lift de motor op bij het achterwiel via de achterbrug of bij de bobbins. Bobbins zijn kleine aluminium hulpstukjes die aan de achterbrug bevestigd kunnen worden om het gebruik van een paddockstand makkelijker te maken. Door de paddockstand blijft de motor rechtop staan. Wanneer een motor op zijn standaard wordt gezet, staat deze scheef. Hierdoor staat de motor minder stabiel en kan die dus eerder omvallen. Daarnaast neemt een motor meer ruimte in wanneer deze scheef staat. Een ander voordeel van een paddockstand ten opzichte van een standaard is dat het achterwiel hierdoor van de grond komt. Zo kunt u aan het wiel, de ketting of de rem van de motor sleutelen.
Naast een paddockstand voor het achterwiel bestaan er ook paddockstands voor het voorwiel. Wanneer u deze tegelijkertijd gebruikt, lift u de motor helemaal van de grond. Tot slot zijn er ook verrijdbare paddockstands waarmee u de motor in kleine ruimte kunt verplaatsen.

Paddockstand voor of achter?

Het vinden van de juiste paddockstand voor uw motor kan een beetje ingewikkeld zijn, want hoe weet u nou welke paddockstand u precies nodig heeft? En past de paddockstand wel onder uw motor? Bij het kopen van een paddockstand voor uw motor zijn er een aantal aspecten waar u op moet letten, zodat u er zeker van bent dat deze onder uw motor past en dat uw motor dan ook stevig staat.
Ten eerste is het goed om te weten dat er een verschil zit in een paddockstand voor het voorwiel en een paddockstand voor het achterwiel.

Paddockstand achterwiel en voorwiel

Wanneer u op zoek bent naar een achterwiel paddockstand, moet u als allereerst bekijken of u bobbins kunt bevestigen aan uw motor. Dit is bij vrijwel elke nieuw motor mogelijk. Bobbins zijn kleine steuntjes waar de paddockstand aan bevestigd kan worden. Deze kunt u in de achterbrug van uw motor schroeven. De bobbins zorgen ervoor dat uw motor stevig en veilig in de paddockstand hangt. Als u eenmaal heeft ondervonden dat u bobbins kunt gebruiken, kunt u een paddockstand met haken kopen. Deze haken zijn ook bekend als adaptor set. Deze plaatst u in de paddockstand en is vervolgens in verschillende standen te gebruiken. Wanneer u geen bobbins kunt gebruiken kunt u een paddockstand met platte haken of een adaptor set met dubbele oplegging aanschaffen. Hier leunt de achterbrug dan op. Met platte haken heeft u een hogere belastbaarheid.
De meeste mensen gebruiken voor hun voorwiel een paddockstand met een extra adaptor set. Wanneer u niet zeker weet of uw motor zal passen of als u niet zeker weet of u bobbins kunt gebruiken, kunt u ook een universele paddockstand kopen. Deze paddockstand is geschikt voor 98% van de motors.